Vanliga frågor till kundtjänst

Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna som ApoEx kundtjänst får.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt? keyboard_arrow_down

Om du har glömt bort ditt lösenord kan du skapa ett nytt lösenord genom följande steg:

1. Tryck på länken “Glömt lösenord?” på startsidan.

2. Ange ditt användarnamn (antingen ditt personnummer enligt formatet ååååmmddxxxx, eller din registrerade e-postadress).

3. Ett e-postmeddelande skickas till din registrerade e-postadress.

4. Tryck på länken, varpå ett nytt fönster öppnas, där du har möjlighet att ange ett nytt lösenord.

5. Tryck därefter på knappen “Byt lösenord” och du loggas automatiskt in.

ApoEx Support - 24 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Hur uppdaterar/ändrar jag mina eller verksamhetens uppgifter? keyboard_arrow_down

Som kund hos ApoEx har du möjlighet att på egen hand administrera dina individuella, samt verksamhetens, uppgifter. Tryck på knappen “Inställningar” och därefter “Ändra inställningar”. Under ditt namn och kategorin “Personliga inställningar” har du möjlighet att uppdatera din e-postadress, telefonnummer och ditt lösenord. Om du är verksamhetens administratör så kan du under verksamhetens namn trycka på knappen “Inställningar” för att administrera verksamhetens e-postadress, telefonnummer, faxnummer, kostnadsställe samt leverans och faktura-adress.

ApoEx Support - 24 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Hur lägger jag till eller tar bort anställda? keyboard_arrow_down

Om du är verksamhetens administratör så har du möjlighet att skapa användarkonton för nya medarbetare, korrigera deras individuella uppgifter, samt ta bort användarkonton för medarbetare som har slutat.

För att administrera personal:
– tryck på knappen “Inställningar” och därefter “Ändra inställningar”.

Under verksamhetens namn trycker du på knappen “Hantera personal”, då publiceras en lista över alla anställda med möjlighet att redigera användaren genom att trycka på symbolen som föreställer en penna.

Ta bort den anställda genom att trycka på “Krysset” eller skapa ett helt nytt användarkonto genom att trycka på knappen “Lägg till anställd” och följ anvisningarna.

ApoEx Support - 24 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Hur väljer jag vilken dag jag vill ta emot min leverans? keyboard_arrow_down

När du har tryckt på “Till kassan” och befinner dig i slutskedet av din beställning så har du, utöver valmöjligheten att välja leveransadress och leveransmetod, möjlighet att välja vilken dag du vill ta emot din leverans. Tryck på “Välj leveransdatum” för att se en kalenderöversikt med tillgängliga, grönmarkerade, datum. De grönmarkerade datumen beräknas utifrån vilka varor du har lagt i varukorgen, var du befinner dig geografiskt samt vilken leveransmetod du har valt.

Såhär tolkar du färgerna:
Gråa datum – Datum för nära i tiden för leverans
Gröna datum – Datum tillgängliga för leverans
Röda datum – Datum som inträffar under helger eller röda dagar
Blåa datum – Blåa datum förekommer endast när din order innehåller kylvaror och inträffar dagen efter en helg eller röd dag. Detta då varan inte kan förvaras längre tid utanför kyl.

ApoEx Support - 24 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Kan jag ändra eller ta bort redan lagd order? keyboard_arrow_down

När du beställer varor via ApoEx.se är det vår ambition att dom ska nå dig så snart som möjligt. Därför har vi mycket korta ledtider från beställningstillfället till det att din order är redo för leverans.
För information om hur din order kan korrigeras, vänligen kontakta ApoEx kundtjänst eller på telefonnummer 010-10 10 222.

ApoEx Support - 4 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Var hittar jag information om restnoteringar? keyboard_arrow_down

På startsidan när du loggat in så finns en lista över alla beställda varor som ännu inte levererats. Har vi ett preliminärt datum på när varan kommer in i lager så uppges detta. Står inget datum så saknas detta förmodligen från leverantör. Saknar du en vara som inte är med på den restlistan så kontakta kundtjänst.

ApoEx Support - 17 maj 2016
Var den här informationen till hjälp?

Kostar det mig något att returnera en vara och hur gör jag det? keyboard_arrow_down

Det är inte möjligt att returnera felbeställda läkemedel. Handelsvaror och förbrukningsmaterial kan returneras under förutsättning att varan lagerförs hos ApoEx. Vid retur på grund av felbeställning debiteras kunden returfraktkostnad.

Vid felplock, reklamationer eller indragningar är returer kostnadsfria. För mer information om returrätt och tillvägagångssätt, vänligen kontakta ApoEx kundtjänst eller ring 010-10 10 222.

ApoEx Support - 4 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Hur förskriver jag recept till en patient med utländskt personnummer? keyboard_arrow_down

Om din patient saknar svenskt personnummer så måste receptet styras mot ett specifikt apotek. Följ anvisningarna nedan för att skriva elektroniska recept till ett specifikt apotek:

1. Tryck på ”Inställningar” och välj ”Ändra inställningar”.
2. Scrolla ned till alternativet ”Hantera apotek”.
3. I fältet ”Sök och lägg till apotek” söker du upp det apoteket där patientens recept ska finnas tillgängligt. (Vi rekommenderar att du söker genom att ange postnummer eller gatuadress för att identifiera rätt apotek).
4. För att välja ett apotek i sökresultatet klickar du endast på aktuell rad och apoteket läggs automatiskt till i din lista.
5. Tryck på ”E-recept”
6. Ange patientens födelsedatum
7. Ange information om patientens kön, namn och adress
8. I fältet ”Mottagare” byter du från ”Alla apotek” till det apotek du nyligen lagt till i din lista över valbara apotek.

Övriga fält i e-receptet fylls i som vanligt.

ApoEx Support - 24 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Jag är tandläkare och behöver skriva e-recept på APL-varor, exempelvis Klobetasol, hur gör jag? keyboard_arrow_down

En del produkter, exempelvis Klobetasol och Natriumfluorid-klorhexidin, tillverkas av APL och klassas därför som ex temporeberedningar. För att förskriva dessa preparat så måste man bocka i rutan ”Inkludera ej godkända läkemedel” (precis ovanför produktfältet i e-receptet). Därefter kan flera APL-produkter sökas upp genom varunummer eller aktuellt produktnamn. Om du inte hittar din produkt så kan du söka efter ”Extempore e-förskrivning” och sedan ange information om beredning i doseringsfältet. Observera att extemporeberedningar ofta är beställningsvaror på apoteken och att patienten kan behöva komma tillbaka ett antal dagar efter beställningstillfället. För att undvika väntetid och upprepade besök rekommenderar vi att ni använder ”hemleverans”.

ApoEx Support - 4 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Varför har jag fått en arvodesfaktura från ApoEx? keyboard_arrow_down

Om du har fått en faktura för arvode från en veterinär så betyder det sannolikt att du har varit i kontakt med en veterinär som använder ApoEx e-recept och fått ett recept utfärdat till ditt djur. För ytterligare information om fakturan, vänligen kontakta din veterinär.

ApoEx Support - 24 augusti 2016
Var den här informationen till hjälp?

Hittade du inte det du sökte?

Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Vi besvarar normalt alla inkomna frågor inom 24 timmar. Har du brådskande frågor avseende din beställning bör du alltid ringa oss.

Telefon: 010-10 10 222
E-post: support@apoex.se